Complete eiwitten voor een gezonder gewicht

afbeelding van Jacqueline Vogelaar

Jacqueline Vogelaar

Psycho-sociaal therapeute, gewichtsconsulente en docent
E

Eten is vandaag de dag erg ingewikkeld. Het kan zelfs gevaarlijk zijn en risico’s zoals lichamelijke aandoeningen, overgewicht, psychisch leed of verslaving met zich meebrengen. Deze aandoeningen kwamen zestig tot zeventig jaar geleden niet of nauwelijks voor. In deze blog leg ik uit hoe het bewust innemen van complete dierlijke eiwitten uit zuivel en vlees kan zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel en zo een gezond en evenwichtig eetpatroon kan bevorderen.

Steeds meer voedingsadviezen, ter bevordering van een gezonde levensstijl of het verminderen van gewicht-gerelateerde gezondheidsklachten, zijn gebaseerd op een verminderde inname van koolhydraten (pasta, brood, aardappels en zoetigheden) en een hogere inname van eiwit- en vetrijke producten. En de resultaten liegen er niet om! Je ziet een snelle vooruitgang in de gezondheid. Vooral bij diabetespatiënten werkt deze manier van eten erg goed vanwege het gunstige effect op de bloedsuikerspiegel.

De hierboven beschreven voedingsadviezen worden ook toegepast in het programma ‘Hoe word ik 100’ van Omroep Max. Ik vind het mooi om te zien hoe een aantal mensen uit het reguliere medische circuit zoals een cardioloog, een huisarts, een psycholoog en een diëtiste de mensen begeleiden naar een gezonder leven.

Een piek in de bloedsuikerspiegel

"Eiwitten en vetten remmen eventuele suikerprikkels af en zorgen voor een langer gevoel van verzadiging"

Vooral enkelvoudige, snelle koolhydraten (veelal geraffineerde suikers zoals in koek en snoep) zorgen voor een directe piek in de bloedsuikerspiegel. Om het glucosegehalte in het bloed weer in balans te krijgen, maakt het lichaam insuline aan. Hoe hoger en sneller de piek is, hoe harder het lichaam aan het werk moet om de suikers uit het bloed op te nemen. Hierna kan de bloedsuikerspiegel omlaag vliegen met als gevolg: een hongerig of trillerig gevoel. In plaats van de geraffineerde producten en snelle suikers raad ik daarom aan om meervoudige complexe koolhydraten, eiwitten en vetten te eten.

Eiwitten en vetten remmen eventuele suikerprikkels af en zorgen voor een langer gevoel van verzadiging. Dit heeft een stabielere bloedsuikerspiegel met minder pieken en dalen en minder hongergevoel als effect. Juist dat laatste is psychologisch van belang, want lijnen of hongerlijden in een omgeving met een overvloed aan eten is evolutionair gezien heel tegennatuurlijk. Een rammelende maag is immers het natuurlijke seintje dat je écht iets moet eten. In de praktijk komt het er op zo’n moment vaak op neer dat het dieet aan de kant gegooid wordt en het afgenomen gewicht er weer aankomt. Vervolgens is het wachten op voldoende lijdensdruk waardoor een volgende poging wordt gedaan om weer iets aan het ongezonde eetpatroon te doen.

Wilskracht en eiwitten

De Amerikaanse psycholoog Roy Baumeister heeft veel onderzoek gedaan naar wilskracht bij mensen. Gebleken is dat bij een lage bloedsuikerspiegel de wilskracht van een persoon verminderd is. Dat zou dus betekenen dat juist op het moment dat de zin in iets lekkers de kop opsteekt, de wil en de kracht om dit te weerstaan het zwakst is. Dat helpt natuurlijk niet echt… Een dieet waarbij de bloedsuikerspiegel gelijkmatig is en het hongergevoel beperkt blijft, zou dus zinvol kunnen zijn het langer vol te houden. Eiwitten kunnen hierbij een belangrijke rol spelen.

Complete eiwitten

Een eiwitrijk dieet wordt om bovengenoemde reden vaak door diëtisten, ziekenhuizen en andere begeleiders ingezet bij een probleem zoals overgewicht. Er is tegenwoordig een heel scala aan eiwitrijke producten op de markt zoals eiwitshakes, maaltijdvervangers, repen en snacks. Ze hebben als nadeel dat het meestal bewerkte producten betreft met veel kunstmatige zoetstoffen en ‘nepsmaakjes’.

Waarom niet gaan voor een alternatief dat bestaat uit minder bewerkte eiwitten en van goede kwaliteit, zoals zuivel en vlees? Het eiwitgehalte in kwark, skyr en hüttenkäse is hoog. Deze complete eiwitten bevatten bovendien nog volop andere voedingsstoffen, vitamines en alle essentiële en niet-essentiële aminozuren. Waarom kiezen voor gefabriceerde poedertjes terwijl er zoveel eiwitproducten zonder al te veel toevoegingen ruim voorhanden zijn? Het afwisselen met plantaardige bronnen van eiwit zou daarbij nog een overweging kunnen zijn.

Wil je de artikelen van The Milk Story ontvangen op WhatsApp? App TMS AAN naar +31 6 33 804 804. Kijk hier voor meer informatie.

DEEL DIT ARTIKEL VIA:

Vorige en Volgende navigatie