Slagroomderogatie

afbeelding van Sake Slootweg

Sake Slootweg

Kok en columnist Slow Food Magazine
B

Boter, room en crème fraîche krijgen niet de aandacht die ze verdienen. Niet van consumenten, niet van retailers en niet van boeren. Het is tijd voor een opwaardering van het zuivelschap in de supermarkt.

Naast het eten van duurzaam en biologisch voedsel, willen consumenten tegenwoordig ook weten waar het eten vandaan komt. De supermarkt doet zijn best en slaat ons met ‘storytelling’ om de oren. Toch een gezellig idee dat meesterslager Jos, die levensgroot op een kartonnen bord naast de vleesafdeling staat, eigenhandig al die kipfilets in bakjes heeft gedaan. Een afdeling die de 'storytellers' en ‘brand-managers’ tot nu toe hard voorbijrennen is het zuivelschap. Weggestopt in een dood hoekje van de koeling staan de uniforme slagroom, crème fraîche en boter al jaren saai en eentonig op de plank. Met als enig onderscheid: goedkoop of goedkoper.

Derderangs positie

De derderangs positie van zuivelproducten zoals boter en room in de Nederlandse supermarkt is stuitend. De thuiskok die voor veel geld een Argentijnse biefstuk uit Patagonië, vergeten koolraapjes van boerin Gerda of gedroogde champignons voor vier euro vijftig per ons koopt, heeft duidelijk geen verstand van koken wanneer hij het vervolgens bereidt in iets dat ‘roomboter ongezouten 250 gram’ heet.

Boter in het buitenland

 "Lekker eten begint bij goede ingrediënten, juíst dragende ingrediënten zoals boter en room maken het verschil"

Iedere consument zou zich beledigd moeten voelen door een etiket met slechts het generieke woord ‘slagroom’ erop. Lekker eten begint bij goede ingrediënten, juíst dragende ingrediënten zoals boter en room maken het verschil. De Fransen en de Engelsen weten het. Waar het in de Nederlandse landwinkel hard zoeken is naar boter of slagroom van de boer (want geen marge), staat de Franse boerin breed lachend met haar crémerie op de markt. Ook de Franse supermarkt is goed uitgerust: crème légère, creme fleurette, crème fraîche de Normandie, d’Insigny, Jersey en Guernsey en room met negen verschillende vetpercentages.  

 

De tijd is rijp voor boter

Met de stijgende roomboternotering en de introductie van roomboter als superfood hebben we de wind in onze zeilen. We laten nep-boters zoals ‘iedere-dag-vloeibare-bakmargarine’ voor wat ze zijn en starten een campagne voor de opwaardering van de zuivelplank in de winkel.  Stap af van de norm. Het is tijd voor slagroomderogatie. Het is tijd voor verse melk met roomklontjes en voor boter die naar boter ruikt. Retailers die zeggen dat consumenten hier geen behoefte aan hebben, liegen. Ze kunnen er minder aan verdienen. Want consumenten hadden ook nooit behoefte aan ‘Efteling Kwarksnack’ of ‘Donald Duck Yoghurt’ en dat gespuis is er ook gekomen. 

Melkveehouders opgelet

Melkveehouders opgelet: de ochtendmelk van morgen geeft u niet mee aan de koelwagen maar daar maakt u boter en slagroom van. U gaat hiermee hoogstpersoonlijk (of stuur uw olijke zoon) naar de culisnob-markten in de Randstad waar u met open armen wordt ontvangen en al uw waar voor het vijfdubbele verkoopt. Als warme broodjes, eerlijk waar.

Wil je de artikelen van The Milk Story ontvangen op WhatsApp? App TMS AAN naar +31 6 33 804 804. Kijk hier voor meer informatie.

 

 

 

DEEL DIT ARTIKEL VIA:

Vorige en Volgende navigatie